هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از جذابترین کارهایی است که هر انسانی میتواند با آن مواجه شود. مسلماً دریافت هدیه برای همهی ما خوشایند است. یکی از استراتژیهای موفق بازاریابی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از محصولات تبلیغاتی بعنوان هدایای تبلیغاتی میباشد. بدین معنی که با انتخاب برخی محصولات کاربردی و پر طرفدار و هدیه دادن آن به مشتریان میتوان آنها را به سوی خود جذب کرد.
هدایای تبلیغاتی محصولاتی هستند که اغلب با لوگو یا شعاری مخصوص که بر روی آنها حک شده است به مشتریان ارائه میشود و بعنوان یکی از روشهای بازاریابی و ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد. خرید محصولات تبلیغاتی در سراسر جهان معمولاً برای تبلیغ یک شرکت، تصدیق شرکت، معرفی هویت سازمانی و نام تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. آنها همچنین بعنوان هدیه در رویدادها و یا در نمایشگاههای تجاری، کنفرانسها و یا بعنوان بخشی از کمپینهای بازاریابی به مشتریان داده میشود.
بهترین هدایا آنهایی خواهند بود که به خوبی نشان میدهند که خریدار هدیه، گیرندهی هدیه را میشناسند. اصولاً هدایایی که کاربردی باشند و بتوانند نیازی از نیازهای دریافتکننده را بر طرف نمایند، مورد استقبال قرار خواهند گرفت.
یک هدیهی مناسب برای یک مشتری میتواند میزان قابل توجهی فراتر از هزینهی هدیه را به سوی شرکت باز گرداند. شرکتهایی که برای داشتن ارتباطات معنیدار و طولانی مدت با مشتریان خود تلاش میکنند، شانس بیشتری برای حفظ مشتری و کسب درآمد دارند. هدیههایی که به مشتریان خود میدهید، مزایای زیادی برای شما خواهد داشت.
خرید هدایای تبلیغاتی مناسب و هدیه دادن آنها به مشتریان بعنوان یک روش استراتژیک بازاریابی توانسته است مدیران شرکتها و مشتریان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار دهد. شرکتها بازخوردهای مثبت زیادی از این روش دریافت کردهاند و مشتریان نیز همیشه نسبت به دریافت هدایای تبلیغاتی مشتاق بودهاند.
از ویژگیهای اصلی خرید محصولات تبلیغاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هزینهی نسبتاً پایین نسبت به سایر تبلیغات
خرید هدایای تبلیغاتی و استفاده از آن بعنوان یک روش مؤثر بازاریابی، هزینهی کمتری نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی دارد. کالاهای تبلیغاتی تنوع زیادی دارند از جمله میتوان به لوازمی که قابلیت آویزان شدن و یا قرار گرفتن بر روی میز کار را دارند، اشاره کرد. بنابراین علاوه بر هزینهی پایین درصد دیده شدن آنها بسیار بالا میباشد.
ارزش درک آنها بالا میباشد
محصولات تبلیغاتی بعنوان یک هدیه به مشتریان داده میشود و رایگان هستند. اکثر مردم از دریافت محصولات رایگان بصورت هدیه خوشحال شده و میتواند برای آنها ارزش زیادی داشته باشد. پاسخهای احساسی و رفتاری نسبت به دریافت چنین هدایایی به مراتب بیشتر از هزینهای است که برای هدیه شده است.
انعطافپذیری در خرید کالاهای تبلیغاتی
همانطور که بیان شد تنوع محصولات تبلیغاتی بسیار زیاد میباشد و همهی شرکتها میتوانند با توجه به بودجهی خود هدایای مناسبی را به تعداد لازم تهیه کنند و به مشتریان خود ارائه دهند. بنابراین در خرید هدایای تبلیغاتی حتماً نیاز به صرف هزینههای زیاد نیست.
آیا در جستجوی یک راه برای افزایش فروش، تشویق کارمندان یا هدیه دادن به مشتریان هستید و به دنبال ایدههای تبلیغاتی جذاب میگردید؟
تقریباً هر چیزی را میتوان با نام یا لوگوی شرکت نامگذاری کرد و بعنوان هدایای تبلیغاتی به مشتریان ارائه داد، اما موارد رایج که بعنوان هدیه تبلیغاتی خریداری میشوند عبارتند از: تی شرت، کلاه، جا کلیدی، پوستر، برچسب، خودکار، لیوان، دفتر یادداشت، انواع کیف، ساعت، پد موس، فلش مموری، اسباب بازی و... . بزرگترین دستهبندی هدایای تبلیغاتی مربوط به آیتمهای پوشیدنی است که بیش از 30٪ از کل این نوع از هدایا را تشکیل میدهند. همچنین خرید محصولات تبلیغاتی سازگار با محیطزیست مانند کالاهایی که از مواد بازیافت شده و منابع تجدیدپذیر ساخته شدهاند، افزایش چشمگیری را داشته است.
یکی از ابزارهایی که شرکت شما میتواند در بازاریابی و تبلیغات خود از آن استفاده کند، کارت هدیه است. دریافت کارت هدیه برای هر فردی خوشایند است. بنابراین استفاده از کارت هدیه بعنوان یک هدیه تبلیغاتی میتواند بسیار هوشمندانه باشد.
همانطور که بیان شد اکثر آیتمهای تبلیغاتی نسبتاً کوچک و ارزان هستند، اما محصولاتی هم وجود دارند که قیمت بالایی دارند و بعنوان هدیه تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند. بعنوان مثال اغلب شرکتها در جشنوارهها، سمینارها و همایشهای مختلف، عموماً محصولات تبلیغاتی گران قیمت مانند عطر، کالاهای چرمی، اقلام الکترونیک و... را به افراد مشهور هدیه میدهند. این شرکتها معمولاً از افراد مشهور درخواست میکنند که اجازهی عکس گرفتن از آنها را با هدیهی دریافتی بدهند و از این عکسها برای اهداف تبلیغاتی استفاده میکنند.
مزایای هدایای تبلیغاتی
هدایای تبلیغاتی مزایای فراوانی دارند که در این مقاله به برخی از آنها اشاره میکنیم:
تأثیر گذاری زیاد
جلب وفاداری مشتریان
آگاهی دادن نسبت به برند شما
جلب رضایت مشتریان
خرید محصولات تبلیغاتی و ارائهی آن به مشتریان بعنوان هدایای رایگان یکی از روشهای مؤثر برای تبلیغات و بازاریابی است. بعنوان مثال حتی اگر یک خودکار رایگان را به مشتری خود بدهید، ممکن است آن خودکار توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار بگیرد و نام کسب و کار شما از این طریق مشاهده شود و از این طریق حتی میتواند منجر به یک گفتگو در مورد کسب و کار شما شود. بنابراین با توجه به این موضوع که محصولات تبلیغاتی ممکن است در مکانهای مختلفی قرار بگیرند، میتوان گفت که هدایای تبلیغاتی بعنوان معرف برند شما به جذب مخاطبان کمک میکنند. کیسههای خرید، لیوان و فنجانهای مسافرتی، یادداشتها و سایر محصولات نیز میتوانند اثر مشابهی بر روی کسب و کار شما داشته باشند.
وفاداری مشتریان
بین دو شرکت متفاوت که یکی از آنها هدیهی مناسبی را برای مشتریان خود فراهم میکند و شرکتی که از این کار صرف نظر میکند، حق انتخاب وجود دارد و مشتریان معمولاً شرکتی را انتخاب خواهند کرد که بوسیلهی هدایای تبلیغاتی قدردان آنها خواهد بود
به گونهای دیگر میتوان گفت که بوسیلهی خرید محصولات تبلیغاتی و در نظر گرفتن بودجهای سالانه برای این هدایا میتوان وفاداری مشتریان را تضمین کرد و آنها را به سوی خود جذب نمود.